ALAT BANTUAN PENDENGARAN
Sepasang alat bantu pendengaran yang sesuai akan
meningkatkan pendengaran anda. Memilih alat pendengaran adalah satu seni yang
menggabungkan tahap kehilangan pendengaran anda, gaya hidup, keperluan dan juga
kos. Pakar kami sentiasa bersedia untuk membantu anda membuat pilihan yang
terbaik. Anda sentiasa dialu-alukan untuk menetapkan temujanji bersama kami.
Alat bantu pendengaran biasanya mempunyai beberapa
stail berdasarkan penampilan. Ciri istimewa setiap stail diringkaskan seperti
berikut:
Dipasang
pada telinga (Open-Ear-Fitting/OEF)
Alat bantu pendengaran
yang kecil disambungkan dengan wayar nipis dan penerima (receiver)yang
mengarahkan bunyi ke dalam telinga.
- Selesa dan kecil
- Bunyi yang lebih semulajadi dan kurang tersumba
- Penampilan yang bergaya dan berwarna
- Sesuai untuk masalah pendengaran tahap ringan dan sederhana
Di
belakang telinga (Behind-The-Ear/ BTE)
Alat pendengaran ini berbentuk melengkung dan
diletakkan di belakang setiap telinga. Bunyi disampaikan melalui tiub ke dalam
saluran telinga.
- Amplifikasi yang tinggi untuk membantu masalah
- pendengaran tahap ringan hingga tahap yang sangat teruk
- Saiz lebih besar dan mudah digunakan terutamanya
- bagi mereka yang menghadapi kesukaran mengendalikan objek kecil
- Jangka hayat bateri lebih la
Dalam
telinga/Dalam saluran telinga (In-The-Ear (ITE) / In-The-Canal (ITC)
Dibuat dengan
acuan telinga khas dan dipasang dengan selesa di bahagian luar telinga atau
saluran telinga
- Menghalakan bunyi secara terus ke dalam telinga untuk
- Memastikan prestasi yang optimum
- Selamat dan selesa di bahagian luar telinga
- Mudah dikendalikan
Dalam
saluran telinga sepenuhnya (Completely-In-Canal (CIC)
Alat
bantuan pendengaran kecil yang diletakkan dalam saluran telinga yang
membolehkan bunyi terus masuk ke dalam telinga:
- Tersembunyi, sesuai untuk pelanggan yang mementingkan penampilan
- Simulasi cara bunyi masuk ke dalam telinga memberikan
- kualiti bunyi yang lebih semulajadi sound quality
- Sesuai untuk masalah pendengaran tahap ringan, sederhana dan teruk
Bagaimana alat
bantu pendengaran berfungsi?
Pada masa dahulu, alat bantu pendengaran berfungsi
dengan menguatkan bunyi, termasuk bunyi bising yang tidak diperlukan. Ini
mengganggu pengguna dan menghalang mereka dari mengekalkan kehidupan yang lebih
berkualiti melalui pendengaran yang lebih baik. Kemunculan teknologi digital ialah
fasa baru dalam kemajuan alat bantu pendengaran. Mikrofon pada alat tersebut
menerima bunyi yang kemudiannya ditukarkan menjadi aliran eletrik. Aliran
elektik ini akan dianalisa dengan serta merta. Hanya segmen frekuensi terpilih,
mengikut tahap masalah pendengaran pengguna, akan ditukarkan kepada gelombang
bunyi yang kuat. Teknologi ini meningkatkan kualiti bunyi dan pada masa yang
sama menghapuskan gangguan bunyi. Selain itu, teknologi digital membolehkan
alat bantu pendengaran bersaiz lebih kecil dan mempunyai pelbagai fungsi,
menjadikannya lebih mesra-pengguna.
ALAT BANTU PENGLIHATAN
Abjad Braille
Braille terdiri daripada sel yang mempunyai 6 titik
timbul yang dinomborkan seperti gambar diatas. Huruf Braille Bahasa Melayu
adalah hampir sama dengan kod huruf Braille Inggeris. Perkataan, simbol
(seperti tanda seru dan tanda soal), beberapa perkataan dan suku kata boleh
didapati secara terus. Contohnya perkataan orang dipendekkan kepada org. Ini
membolehkan buku buku Braille yang lebih nipis dicetak.
Simbol Braille juga telah diperkaya sehingga boleh
digunakan untuk membaca nota muzik dan matematik. Kini Braille telah diubahsuai
dengan menambah dua lagi titik menjadikan Braille menjadi kod 8 titik. Ini
memudahkan pembaca Braille mengetahui huruf tersebut adalah huruf besar atau
kecil. Selain itu, penukaran ini membolehkan huruf huruf ASCII dipertunjukkan
dan kombinasi 8 titik ini diekodkan dalam standard Unicode.
Braille boleh dihasilkan menggunakan batuan loh (
slate) dan stilus ( stylus ) di mana titik dihasilkan daripada belakang muka
kertas, menulis dengan imej cermin, menggunakan tangan, atau menggunakan mesin
taip Braille yang dikenali sebagai Perkins Brailler. Braille juga boleh
dihasilkan menggunakan mesin cetak Braille yang disambung kepada komputer.
Tongkat Putih/White Cane
Tongkat putih digunakan oleh orang yang mengalami masalah
penglihatan atau buta. Tongkat ini digunakan sebagai alat mobiliti bagi
memudahkan pergerakan mereka. terdapat tiga jenis tongkat yang digunakan oleh
individu yang mengalami masalah penglihatan ini:
Tongkat
Panjang
- Tongkat panjang memberikan pelindungan yang paling selamat kepada individu yang mengalami masalah penglihatan atau buta. Tongkat ini akan memberikan maklumat kepada pengguna tentang sesuatu keadaan yang berlaku. Tongkat itu akan mengesan sebarang halangan seperti tangga, benda, baris rumput, dinding , bukaan, batu dan sebagainya.
“identification
cane”
- Tongkat ini digunakan oleh individu yang mengalami masalah penglihatan yang rendah atau sederhana dimana memberi perlindungan yang minimum kepada pengguna bergantung kepada bidang visual pengguna tersebut. Fungsi utama tongkat ini adalah untuk memberi maklumat atau memberitahu orang ramai bahawa individu yang menggunakan tongkat ini adalah mengalami masalah penglihatan.
“Support
cane”
- Tongkat ini mempunyai fungsi yang sama dengan kegunaan “identification cane”. Tongkat ini berperanan untuk memberi makluman kepada orang ramai bahawa individu tersebut mempunyai masalah penglihatan dan memberi beberapa maklumat tentang persekitaran. Selain itu, tongkat ini membantu memberi keseimbangan dan menguatkan kaki pengguna yang mengadapi masalah penglihatan.
Mesin Tik-Braille
Cara Memasang Kertas
i.
Buka penjepit
kertas yang ada di kiri dan kanan bagian atas mesin tik itu dengan menariknya
ke belakang (kea rah tubuh anda).
ii.
Mesukkan kertas dari arah depan mesin tik
dengan menyelipkannya ke bawah kepala mesin tik.
iii.
Tutup kembali
penjepit kertas.
iv.
Putar tombol
penggulung kertas (yang ada di samping kiri dan kanan) kea arah belakang hingga
mentok.
v.
Tekan tombol spasi baris (yang ada di sebelah
kiri tombol pengetik) untuk memposisikan kertas pada keadaan siap tik.
ALAT BANTU PENGAJARAN PENDIDIKAN KHAS
(Kemahiran Motor Halus)
Kemahiran motor halus
memerlukan pergerakan otot-otot kecil, biasanya koordinasi dengan mata, tetapi
juga termasuk pergerakan lidah dan bibir, menggerakkan jari-jari kaki dan
koordinasi kaki-mata. Kemahiran motor halus biasanya juga digunakan untuk
tujuan berkomunikasi, kedua-dua fungsi dan ekspresif, misalnya menulis atau
menaip teks, manipulasi peralatan atau membuat kerja-kerja seni. Kemahiran motor halus termasuk:
·
Kawalan motor
okular– kebolehan mata untuk mengikut dan memberi tumpuan ke atas objek di
dalam ruang penglihatan.
·
koordinasi
tangan-mata – kebolehan untuk melaksanakan aktiviti dengan tangans, berpandukan
mata memerlukan ketepatan dalam penempatan, arah, dan kesedaran ruang .
·
Koordinasi
kaki-mata – kebolehan untuk melaksanakan tindakan dengan kaki, berpandukan
pandangan mata.
·
Kecekapan tangan
– kebolehan dengan tepat memanipulasi tangan dan jari-jari untuk menulis dengan
kemas, melukis, kemahiran menaip dan sebagainya.
·
Stereognosis –
kebolehan untuk mengenal pasti objek yang tidak dapat dilihat menggunakan deria
sentuh.
·
Persepsi Tactile
– interpretasi informasi dipindahkan melalui jari sehingga ke otak.
Untuk kanak-kanak
mengembangkan kemahiran motor halus yang baik, ia juga memerlukan kemahiran
sokongan yang diperlukan untuk menjadi lebih baik perkembangkannya. Sebagai
contoh kanak-kanak perlu mempunyai kekuatan dan kecekapan tangans dan jari-jari
sebelum mula memegang a pensel secara betul dan mula membuat aktiviti menulis.
Ini boleh membantu mengelakkan cara menggenggam pensel yang salah.
Manfaat mainan:
Permainan ini dapat mengenalkan warna pada
anak-anak. Selain itu dapat melatih kemampuan klasifikasi dengan meletakkan
lingkaran-lingkaran dari mulai yang paling besar sampai yang paling kecil.
Menjalin ikatan tali
Mainan ini dapat
merangsang motorik halus anak. Saat menjahit, anak akan melihat, berpikir dan
memahami bagaimana sebuah tali dapat masuk dan keluar memasuki lubang yang
kecil. Selain itu dapat melatih tangan anak menjadi lentur. Tangan anak yang
lentur sangat berguna saat anak mulai belajar menulis kelak.
Cara Bermain:
1.
Contohkan
terlebih dahulu bagaimana cara memasukkan tali ke lubang dengan cara yang
benar. Kemudian minta anak untuk melakukannya seperti yang anda contohkan.
Bantulah ia jika mengalami kesulitan.
2.
Setelah selesai, ajarilah bagaimana cara
mengikat benang tersebut. Boleh mengunakan simpul apapun. Hal ini kerana fokus
permainan ini adalah membuat tangan menjadi lentur dan mampu memanipulasikan
tangan mereka.
3.
Setelah mereka
sudah fasih kerapkan ajar mereka dengan menggunakan stopwatch bagi mendapatkan
hasil yang lebih cepat.
Ronce ulat
Cara Bermain:
1.
Tunjukkan pada anak
bagaimana cara meronce iaitu memasukkan bentuk-bentuk tersebut ke dalam sebuah
tali.
2.
Minta anak untuk
mencubanya dengan memasukkan bentuk-bentuk tersebut satu per satu sampai terbentuk
badan ulat yang kukuh dengan buntut di belakang dan kepala di depan.
3.
Ajak anak untuk
bersabar ketika menghadapi kesulitan
sewaktu meronce.
Jam
Cara Bermain:
1.
Jika anak belum
mengenal angka-angka, perkenalkanlah nama-nama angka tersebut terlebih dahulu.
2.
Jika sudah
mengenal angka dengan baik, mulailah perkenalkan kepada anak bagaimana cara
membaca jam.
3.
Bersabarlah,
kebanyakan anak tidak terus memahami bagaimana cara membaca jam. Ulangi dan
ulangi lagi. Kemudian ujilah untuk mengetahui adakah kanak-kanak tersebut sudah
mampu membaca jam atau belum.
Counting Ball
Manfaat mainan:
Mainan ini mengenalkan kepada anak konsep dasar mengira.
Mainan ini juga dapat mengajarkan konsep klasifikasi dan pengenalan warna
Cara Bermain:
1.
Susunlah ring-ring
tersebut mengikut jumlahnya, seperti pada gambar.
2.
Kemudian buat lagi dan minta anak untuk
menyusun kembali ring-ring tersebut sambil mengiraa
3.
Ajarkan pula
kepada anak nama-nama warna ring tersebut.
Blok Dasar
Mainan ini dapat mengembangkan keterampilan berfikir
dalam menyelesaikan masalah dan pengenalan warna. Permainan ini juga dapat merangsang
kemampuan kreatif, imaginatif dan eksploratif anak yang akan menjadikan
kanak-kanak berfikir secara logik dan matematik.
Cara Bermain:
1.
Sebagai langkah
permulaan biarkan anak mengeksplorasi sendiri mainan tersebut.
2.
Setelah itu,
mulailah beri contoh bagaimana menyusun blok-blok tersebut.
3.
Setelah beberapa
kali memberi contoh, biarkan anak beraksi dan berimaginasi membuat bangunan
menurut citarasa dannya kemahuan sendiri. Berilah pujian dan peneguhan kepada
kanak-kanak walau apapun dan bagaimanapun hasilnya.
4.
Mintalah anak
untuk menyusun kubus-kubus tersebut setinggi mungkin. Semakin tinggi
kubus-kubus dapat ditumpuk semakin baik kemampuan anak.
Basic
Shape
Mainan ini bukan hanya melatih anak mengenal
bentuk-bentuk dasar geometri dan pengenalan warna. Yang paling utama, mainan
ini membantu kanak-kanak mengembangkan keterampilan berfikir klasifikasi.
Kanak-kanak akan mengelompokkan kepingan-kepingan yang sama ke dalam satu
tempat. Mainan ini juga melatih kreativiti dan kemahiran motr halus.
Cara Bermain:
1.
Ajak kanak-kanak
mengelompokkan kepingan ke satu tempat, kemudian bentuk segitiga, dan
seterusnya.
2.
Tanyakan pada
kanak-kanak tersebut tentang jenis bentuk keping yang sedang anda pegang
(sambil tangan anda memegang kepingan yang ditanyakan) bergilir-gilir dengan
kepingan yang lain.
3.
Hal ini kerana,
permainan ini bukan hanya mempunyai aneka warna malahan mempunyai pelbagai
bentuk dimana kanak-kanak dapat mengenalinya secara konkrit.
No comments:
Post a Comment