TUGASAN INDIVIDU: KOLEKSI GAMBAR ALAT BANTU MENGAJAR (ABM) BUKAN ELEKTRONIK
TUGASAN 1: JAM
Alat Bantu Mengajar (ABM)
ini adalah bertujuan untuk mendedahkan pelajar tentang penggunan masa dan jam.
ABM jam adalah untuk mengajar pelajar
membaca mengguna dan membaca jam dengan betul. Jam tersebut diperbuat dengan
menggunakan kotak tisu yang membolehkan pelajar merasa dan menyentuh secara
konkrit dimana dapat merangsang deria sentuh pelajar. No-no tersebut dibuat
daripada kertas warna dan diwarnakan dengan menggunakan pensil warna. Hal ini
berfungsi untuk merangsang deria penglihatan pelajar supaya meningkatkan
kemahiran pengamatan dan merangsang semangat pelajar untuk belajar dengan lebih
minat. ABM ini sangat sesuai digunakan oleh guru kerana masa adalah penting
kerana kebolehan untuk melihat jam dapat memudahkan kita berurusan dengan
teratur dan sistematik. Guru jugadapat menciptanya dengan mudah serta bahan-bahan yang diperlukan juga ringkas
dan boleh menggunakan bahan-bahan terbuang. Selamat mencuba semuanya ! :)
GUDLUCK GUYS !!
BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN:
1. Kotak Tisu
2. Pembalut Hadiah
3. Salotape
4. Gunting
5. Kertas warna
6. Gam
LANGKAHA-LANGKAH:
1. Balut kotak menggunakan pembalut hadiah
2. Ukur kertas warna dan gunting
3. Tampal kertas yang telah digunting pada bahagian atas permukaan kotak
4. Tampal nombor (1-12) dan jarum saat
5. Cucukkan paku tekan pada jarum saat.
TUGASAN 2: KULIT BUKU
Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Ini adalah kulit buku atau "cover book" yang telah saya hasilkan dengan menggunakan "Microsoft Publisher". Alhamdulillah, Kursus Tekonologi dalam Pendidikan telah memberi kemahiran yang baharu kepada saya untuk menghasilkan lebih banyak kreativiti terutamanya dalam rancangan pengajaran saya kepada pelajar-pelajar kelak. Semoga kemahiran ini membantu saya mencipta pengajaran yang berkesan.
In shaa Allah
TUGASAN BERKUMPULAN
TAJUK VIDEO:
"KAMILAH GURU"
AHLI KUMPULAN:
1. ILARUHI BINTI HAMID
2. NORZIANI BINTI AZIZ
3. NOOR AZIAHANA BINTI MOHD FEKRI
TUGASAN BERKUMPULAN (ESEI)
GGGE 2153 TEKNOLOGI
PENDIDIKAN
TAJUK:
PENGGUNAAN YOUTUBE DALAM PENDIDIKAN
NAMA AHLI KUMPULAN:
ILARUHI BINTI HAMID (A143879)
NORZIANI BINTI AZIZ (A143869)
NOOR AZIAHANA BINTI MOHD FEKRI (A143898)
NAMA PENSYARAH:
ENCIK MD YUSOFF BIN DAUD
ISI
KANDUNGAN
1.0
PENGENALAN
2.0
SEJARAH
YOUTUBE
3.0
JENIS-JENIS
VIDEO DALAM YOUTUBE
4.0
PENGGUNAAN
YOUTUBE DALAM KALANGAN GURU
5.0
PENGGUNAAN
YOUTUBE DALAM KALANGAN PELAJAR
6.0
KESIMPULAN
7.0
RUJUKAN
1.0
PENGENALAN
Perkataan
teknologi berasal daripada bahasa Yunani, “techne” yang bermakna kemahiran
menggunakan pengetahuan secara sistematik sehingga terbit satu amalan yang
praktikal bagi melaksanakan sesuatu tugas. Teknologi bukan semata-mata alat dan
mesin sahaja. Ia merangkumi proses dan idea. Kekuatan teknologi terletak
terutamanya pada proses dan teknologi manakala kejayaan untuk mencapai sesuatu
maksud atau objektif terletak pada alat. Manakala menurut kata Heinich, Molenda
dan Rusell (1969) “Teknologi bukan semata-mata alat dan mesin sahaja. Ia
merangkumi proses dan idea. Kekuatannya terletak terutamanya pada proses dan
idea, manakala kejayaan untuk mencapai sesuatu maksud atau objektif terletak
pada alat. Ini bermakna, dalam merancang sesuatu pengajaran, perancangan awal
yang melibatkan penggunaan idea sama ada dalam bentuk teori, pendekatan, kaedah
dan sebagainya adalah merupakan proses yang terpenting. Alat pula merupakan
“pemangkin” ke arah mencapai kejayaan.”
Teknologi
telah membawa aplikasi yang pelbagai terutamanya dalam bidang pendidikan
sebagai contoh penggunaan youtube. Pengajaran yang menggunakan alat bantu
mengajar terkini dapat membantu meningkatkan minat dalam kalangan pelajar untuk
mempelajari sesuatu bidang pelajaran. Sekiranya alat ini digunakan secara
berkesan dan sistematik guru dapat mencari jalan penyelesaian bagi mencipta
rancangan pengajaran yang menarik kepada pelajar. Youtube mengajak pengguna
sebagai pengulas dan pencipta iaitu satu aktiviti yang merupakan satu kemahiran
penting dalam budaya eletronik masa kini. Walaupun kebanyakkan video yang ada
di dalam youtube tidak mempunyai matlamat pendidikan, aplikasi ini banyak
menggalakkan kajian menggunakan media baharu. Kebanyakkan pendidik percaya
bahawa penggunaan youtube dalam pendidikan membantu pengajaran menjadi lebih
berkesan.
Laman
web youtube merupakan laman web perkongsian video yang membolehkan pengguna
untuk memuat turun, memuat naik, menonton, dan berkongsi video dari seluruh
dunia untuk kegunaan semua pengunjung. Laman web ini juga membolehkan pengguna
untuk memuat turun video peribadi, menonton video kegemaran yang dimuat turun
oleh pengguna yang lain, memberi komen dan perbincangan yang berbentuk video,
menonton video interaktif yang disediakan khas untuk kanak-kanak dan juga boleh
digunakan kepada kanak-kanak berkeperluan khas. Hal ini menunjukkan youtube
memberi kemudahan kepada pelajar dimana ianya berpotensi untuk mendedahkan
pelajar kepada wawasan dan kemahiran serta memberi peluang kepada pelajar
berhubung secara maya atau atas talian dengan pelbagai komuniti. Keberkesanan
laman web ini bertujuan mengubah pelajar daripada pelajar pasif kepad pelajar
yang aktif menyertai proses pembelajaran.
2.0 SEJARAH YOUTUBE
Laman
web youtube telah ditubuhkan pada bulan februari 2005. Terdapat 3 orang
pengasas laman web ini iaitu Chad Hurley, Steve Chen dan Jawed Karim. Mereka
ini merupakan bekas karyawan di PayPal. Idea awalnya terciptanya laman web
youtube ini terhasil apabila mereka ingin membahagikan atau berkongsi video
pesta makan malam yang dihasilkan oleh mereka melalui email tetapi hasrat
mereka tidak tercapai kerana lampiran video tersebut mempunyai memori yang
teralu besar dan tidak dapat dimasukkan ke dalam email. Oleh yang demikian,
mereka telah membuat keputusan untuk mencipta satu laman web video sederhana
yang membolehkan video tersebut dimuatnaikan di internet dan dilihat oleh orang
ramai. Kesan daripada penciptaan laman web tersebut menjadi salah satu laman
web video kongsian yang paling popular di internet dan dikenali sebagai
youtube.
Video
pertama yang mula-mula dimuatnaikan dalam laman web youtube ialah video
berjudul “Me At The Zoo” yang dibintangi oleh Jawed Karim di lokasi zoo San
Diego. Sehingga kini video tersebut masih
lagi terdapat dalam youtube. Namun begitu, pemilihan nama
www.youtube.com telah menimbulkan masalah kepada pengasas laman web tersebut.
Hal ini kerana terdapat laman web yang sama dengan nama laman web youtube iaitu
laman web www.utube.com.
Pada
November 2006, pemilik laman web tersebut iaitu Universal Tube dan Rolform
Equipment telah memberi ugutan kepada youtube setelah mengalami kelebihan
secara teratur yang diakibatkan oleh pengguna yang memasuki laman web youtube.
Pada bulan oktober 2006, Google Inc telah membeli laman web youtube dengan
harga bernilai 165 million dolar US daripada pengasasnya. Pada masa kini, laman
web youtube telah menjadi salah satu laman web online yang paling dominan dan
popular di negara Amerika Syarikat serta diseluruh pelusuk dunia.
3.0 JENIS-JENIS VIDEO DALAM YOUTUBE
Penggunaan
video dalam youtube ini adalah sangat meluas dan diperkatakan pada zaman serba
moden ini.Penggunaan pelbagai video ini adalah bagi tujuan
hiburan,pendidikan,memberi maklumat dan berbentu peribadi sahaja.Kebanyakan
video ini adalah untuk tatapan umum seperti boleh diakses oleh pelbagai lapisan
masyarakat sama ada melayu,cina dan india.Malah tatapan video ini juga boleh
diakses oleh pelbagai lapisan peringkat umur tidak kira peringkat
kanak-kanak,remaja,dewasa dan golongan tua.Antara jenis-jenis video yang terkandung dalam youtube ialah berbentuk muzik,filem,video klip dan video
yang dimuat turun oleh para pengguna sendiri.
Video
yang berbentuk muzik ini ialah
melibatkan jenis-jenis muzik seperti irama tradissional,balada,pop rock ,nasyid
dan sebagainya.Penggunaan video berbentuk muzik ini adalah sesuai dalam proses
pembelajaran dan pengajaran kerana ianya sedikit sebanyak dapat membantu dalam
meningkatkan kefahaman pelajar itu sendiri.Penggunaan video lagu ini berupaya
membangkitkan “roh semangat” untuk belajar dalam kalangan pelajar sekolah
amnya.Seterusnya,tayangan video-video yang berbentuk filem pula akan memberi
semangat baru dalam dunia pengajaran dan pembelajaran (P&P) seorang guru.
Contohnya,tayangan video seperti dunia pendidikan yang menekankan etika dan
professionalism seorang guru tersebut.Ini sekaligus akan membangkitkan minat
pelajar dalam mencapai cita-cita murni mereka ini.
Kemudiaannya
,bagi penggunaan video dalam bentuk video yang dimuat turun pula,kebanyakan
video ini adalah pada berbentuk memberi pendidikan,pengajaran ,keinsafan dan
hiburan kepada penggunanya.Video yang sesuai bagi golongan remaja untuk tujuan
pendidikan atau pengajaran adalah cara pengiraan matematik,ceramah
agama,pembelajaran sains dan sebagainya.Video berunsurkan pendidikan ini sangat
menarik perhatian pelajar untuk terus mendalami pembelajaran tersebut.Oleh
itu,penggunaan video ini adalah salah satu cabang dalam menarik minat pelajar
untuk terus belajar dalam sesuatu perkara.Penggunaan video ini sekaligus
menjadi sebagai salah satu alat bantu mengajar di dalam kelas,terutamanya dalam
kalangan pelajar berkeperluan khas ini.
Laman
sesawang “youtube” ini semakin banyak digunakan di sekolah sebagai salah satu
sumber pedagogi dalam proses pembelajaran dan pengajaran di sekolah.Kebanyakan
guru berpendapat bahawa penggunaan video adalah satu pemudah cara di dalam
kelas cara untuk para pelajar dan guru bagi
melakukan perbincangan.Tambahan pula,penggunaan video yang berbentuk gmbar mampu merangsang
minat pelajar untuk terus belajar sesuatu yang baru dan menarik.Malah ,ini
adalah satu medium dalam menambahkan ilmu pengetahuan pelajar ini yang telah
sedia ada.
4.0 PENGGUNAAN YOU TUBE DALAM
KALANGAN GURU
Di dalam pendidikan, para pendidik
kerap menggunakan youtube dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran mereka.
Youtube juga merupakan satu alat pendidikan dan motivasi yang mempunyai
pengaruh yang besar terutamanya terhadap sistem pendidikan. Menurut Duffy
(2008), youtube merupakan pendidikan yang efektif bukanlah pengajaran yang
berbentuk televisyen kepada pelajar tetapi pengajaran guru kepada pelajar
dengan video sebagai alat penzahiran. Semakin banyak youtube digunakan dalam
pendidikan dimana sebagai satu sumber pedagogi untuk segala perkara daripada
video yang memaparkan maklumat atau berita dari segenap dunia sehingga kepada
kisah kehidupan yang dipertontonkan untuk tujuan sesuatu pengajaran dan
pembelajaran.
Bagi seorang tenaga pengajar,
penggunaan youtube dikatakan sangat berkesan kerana media tersebut menjadi
bahan bantu mengajar dalam bilik darjah mahupun kelas. Penggunaan youtube
adalah sebagai pemudah cara bagi guru untuk untuk melakukan sesuatu perbincangan
atau analisis berkenaan dengan tajuk pengajaran yang disampaikan. Sebagai
contoh, guru mengajar matapelajaran sivik dimana menekankan kepada nilai murni
menghormati ibu bapa. Oleh itu, guru dapat mencari filem-filem pendek di
internet melalui laman web youtube dan memuat turunny bagi membantu
meningkatkan kefahaman pelajar terahadap isi pengajaran yang disampaikan.
Melalui pengajaran dengan menggunakan tayangan video pendek ini, membolehkan
pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih efektif dimana tayangan video ini
dapat memberi kefahaman dan keseronokan pengalaman belajar kepada pelajar
dengan adanya hiburan tayangan video walaupun video tersebut adalah sebuah
cerita pendek. Penggunaan teknologi ini mengelakkanpelajar daripada rasa bosan
di dalam kelas. Jelaslah, tayangan video yang telah dipertontonkan mencapai matlamat
pengajaran yang dibuat dan meninggalkan kesan yang positif kepada pelajar yang
terlibat.
Selain itu, bagi mendapatkan proses
pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan menyeronokkan , guru boleh
menggunakan youtube di dalam bilik darjah sebagai bahan bantu mengajar. Pelajar
yang mengalami masalah pembelajaran mempunyai tahap keupayaan berbeza dengan
pelajar tipikal. Bagi pelajar berkeperluan khas ini, mereka mempunyai kesukaran
dalam mengenal bunyi-bunyi haiwan. Contohnya, penggunaan youtube dalam subjek
sains. Iaitu semasa proses pengajran dan pembelajaran, guru boleh menunjukkan tayangan
video interaktif yang menunjukkan contoh bunyi-bunyi haiwan. Video ini dicipta
dengan menggunakan animasi kartun yang dapat membangkitkan minat dan menarik
perhatian bagi pelajar bermasalah pembelajaran. Penggunaan video ini
menunjukkan kebolehan kepakaran guru bagi mencapai matlamat pengajaran dan
memberi ilmu pengajran yang sangat bermakna kepada pelajarnya. Selain itu,
belajar sambil menyanyi dapt meningkatkan kemahiran mengingat dalam kalangan
pelajar pendidikan khas. Contoh lain yang dapat diulaskan mengenai penggunaan
youtube ialah kaedah menyanyi yang dibuktikan dengan penemuan formula mengira sambil
menyanyi “KADSIM” oleh Ahsahri kasdi, guru di Sekolah Kebangsaan Sri Setia
Jaya, Tanjung Sedili, Kota Tinggi Johor yang dinobatkan sebagai pemenang ke-3
guru inovatif Sekolah Rendah Sempena Hari guru peringkat Kebangsaan 2000.
Kaedah ini adalah melibatkan animasi bergerak dalam video youtube yang
melibatkan nyanyian, pengiraan, dengan pelbagai animasi bergerak dan berbagai
bentuk animasi.
Selain daripada mengetahui
menggunakan yiutbe dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi melaksanakan
keberkesanan youtube dalam pengajaran dan pembelajaran. Guru juga perlu
mengetahui akan teknik-teknik penggunaanya dalam pengajaran dan pembelajaran.
Hal ini kerana, untuk mendapatkan keberkesanan penggunaan youtube yang
digunakan oleh guru dan dapat mencapai matlamat pengejaran. Berikut adalah
beberapa panduan untuk guru yang berkaitan dengan penggunaan video yang khusus
untuk menggalakkan tontonan secara aktif dan memaksimunkan pembelajaran:
1. Segmen
Membenarkan pelajar menonton video dalam beberapa segmen pendek
2. Nota
Video yang sesuai untuk membina kemahiran dalam mencatat
nota. Ambil nota semasa tontonan pertama. Kemudian putar semula dan ulang
tayang untuk membuat semakan nota. Hal ini boleh dilakukan secara individu atau
berkumpulan sebagai satu perbincangan kelas atau sesi sumbangsaran.
3. Jeda
Menggunakan butang jeda (pause) untuk menghentikan video
seketika agar pelajar boleh meramal perkara yang akan berlaku atau mengingat
semula perkara yang telah berlaku
4. Tanpa suara
Bagi babak video yang menekankan visual, padamkan suara dan
ceritakan. Teknik ini sangat sesuai untuk penyenaraian langkah-langkah sesuatu
proses.
5. Tanpa gambar
Menggunakan petunjuk audio untuk menerangkan gambar yang
ditayangkan. Bandingkan ramalan dengan video yang sebenar
6. Pratonton
Pratonton setiap video dengan teliti untuk menentukan
kesesuaiannya dengan objektif dan hasil pembelajaran pelajar.
7. Gabungkan
Gabung video dengan keseluruhan pengalaman pembelajaran
secara menambahkan komponen eksperimen pelajaran. Aktiviti boleh dilakukan sebelum
menonton, iaitu dengan mengatur pentas, membuat semakan, menyediakan maklumat
latar belakang, memperkenalkan topik. Aktiviti boleh dilakukan selepas menonton
untuk memperkukuh, mengaplikasi atau memperluas maklumat yang disampaikan oleh
program. Selalunya, video boleh digunakan sebagai satu pengenalan atau
pendorong kepada aktiviti amalan yang bakal dilakukan.
8. Fokus
Iaitu memberikan tiga khusus kepada pelajar ketika menonton.
Perkenalkan video dengan memperbanyakkan soalan, perkara untuk diperhatikan,
perbendaharaan kata yang didengar atau aktiviti yang boleh menjadi kandungan
program lebih bermakna dan jelas. Dengan memberikan tanggungjawab tertentu
kepada pelajar semasa menonton, guru boleh mengekalkan objektif pembelajaran.
Pastikan aktiviti susulan dilakukan semasa dan selepas menonton
9. Selepas
Selepas pelajar menonton video, pertimbangkan apakah yang
menarik minat mereka?. Perkara apakah yang tidak difahami oleh mereka?
Bagaimanakah guru boleh mengaitkan program tersebut dengan pengalaman dan perasaan
mereka? Minta pelajar menulis komen atau blog tentang video tersebut.
5.0 PENGGUNAAN
YOUTUBE DALAM KALANGAN PELAJAR
Tahap
keberkesanan penggunaan teknologi maklumat terutamanya youtube dalam pengajaran
dan pembelajaran adalah berkesan berdasarkan kepada keupayaannya dalam
meningkatkan kefahaman, pencapaian, kreativiti pelajar dan minat pelajar
terhadap bidang teknologi maklumat kecuali bidang audio dan animasi yang mudah
melencong tumpuan pelajar. Pelajar lebih meminati pembelajaran yang mengandungi
unsur animasi kerana ini dapat mengurangkan tahap tekanan yang dialami oleh
mereka semasa pembelajaran.
Kaedah
pertama adalah kaedah tutorial. Menurut kaedah ini, youtube telah digunakan
untuk menyampaikan kandungan pembelajaran berdasarkan urutan yang telah
ditetapkan. Secara umum perisian berasaskan pembelajaran tutorial ini
mengandungi mempersembahkan maklumat, membimbing, memberi latihan dan menilai
pencapaian.
Kaedah kedua
adalah kaedah penerokaan. Kaedah ini berlaku apabila ICT iaitu youtube digunakan
sebagai medium untuk memasuki atau mencari maklumat daripada internet, mengkaji
sesuatu fenomena secara simulasi atau melihat demonstrasi sesuatu kejadian yang
babaknya boleh dikawal. Dalam kaedah ini pelajar boleh mengawal dan menentukan
maklumat yang diterima. Kaedah penerokaan ini sesuai digunakan dalam situasi
seperti pembelajaran berbentuk inkuiri penemuan, penyelesaian maslah kehidupan
sebenar, aktiviti berkaitan kajian masa depan dan aktiviti pembelajaran
berbentuk simulasi.
Kaedah
ketiga ialah kaedah ICT sebagai alat aplikasi. Dalam kaedah ini, ICT digunakan
bagi membantu murid melaksanakan tugasan tugasan pembelajaran seperti
menghasikan karangan, membina jadual atau graf, melakar gambar dan sebagainya
melalui pemerhatian mereka dalam video yang terdapat dalam youtube tersebut.
Kaedah
keempat pula adalah sebagai alat pemudah berkomunikasi. Dalam kaedah ini ICT
digunakan untuk membolehkan guru dan pelajar berkomunikasi daripada lokasi yang
berbeza untuk menghantar, menerima dan berkongsi maklumat yang pelbagai bentuk
seperti teks, grafik, audio dan kombinasi pelbagai mod. Melalui kaedah ini
boleh digunakan bagi melaksanakan pembelajaran seperti pembelajaran
kolaboratif, meningkatkan penglibatan pelajar dalam proses pembelajaran dan
juga melibatkan pakar di dalam ataupun luar negara dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
Kaedah-kaedah dia atas menerangkan kelebihan penggunaan ICT
terutamanya kelebihan penggunaan youtube dalam kalangan guru dan juga pelajar
dalam meningkatkan keberkesanan dalam pengajaran dan pembelajaran.
Youtube juga adalah satu cara yang lebih murah dan cepat.
Pelajar yang tidak berkemampuan juga boleh mengakses youtube walaupun hanya
seketika dan tidak terhad kepada golongan yang berada semata-mata. Melalui
perancangan yang rapi oleh guru-guru, mereka boleh mengaplikasikan penggunaan
youtube dalam kaedah mengajar dan sumber bahan mereka. Mereka meminta
pelajar-pelajar melaksanakan dengan mencari bahan rujukan atau projek mereka
melalui youtube. Di samping dapat menggalakkan pelajar sentiasa mengikuti arus
pemodenan teknologi terkini, ini juga dapat menggalakkan pelajar daripada
membuang masa hanya dengan permainan semata-mata ketika berada di siber kafe.
Guru boleh melakukan refleksi setelah pelajar menunjukkan hasil kerja mereka
dan juga melakukan penilaina mengikut objektif yang telah ditetapkan. Sekiranya
perlu, guru boleh melakukan penambahbaikan dalam usaha berterusan menjadikan
dan melahirkan pelajar minda kelas pertama.
6.0 KESIMPULAN
Perkembangan
pesat dalam teknologi multimedia dan teknologi internet membawa fenomena baru
dalam dunia pendidikan berasaskan teknologi maklumat dan komunikasi. Gabungan
kedu-dua teknologi ini semakin merancakkan lagi penggunaan teknologi tersebut
dalam bidang pendidikan. Penggunaan teknologi ini telah berkembang pesat dalam
sistem pendidikan negara yang digunakan di peringkat sekolah rendah sehingga ke
peringkat pengajian tinggi. Proses pembelajaran menerusi internet atau web
menjadi satu pendekatan yang baru dan semakin mendapat perhatian. Kecanggihan
multimedia seperti youtube yang mempunyai fungsi-fungsi yang pelbagai yang amat
penting membolehkan bidang pendidikan semakin maju selaras dengan kemajuan
bidang IT pada masa kini.
Dengan
penggunaan youtube dalam proses pengajaran, guru-guru bukan sahaja dapat
mewujudkan suasana pengajaran yang proaktif malahan dapat mengasah bakat-bakat
pelajar serta guru dalam menggunakan IT. Penggunaan youtube ini juga menjadi
satu kaedah dalam kalangan pelajar untuk lebih mendalami tentang tajuk yang diajar
oleh guru. Input yang diterima melalui pemerhatian dalam youtube seterusnya
pemprosesan maklumat tersebut oleh pelajar akan menghasilkan output dan juga
tindakbalas yang berkesan dalam melahirkan modal insan kelas pertama. Oleh itu,
melalui cara pengajaran dan pembelajaran yang maju sepeti ini dapat membuka
mata pelajar menjadi lebih optimistik dan bersifat lebih terbuaka untuk
meneroka dan menimba ilmu. Begitu juga kesan yang diterima oleh para pendidik
sewaktu cara menyampaikan ilmu menjadi semakin mudah.
7.0 RUJUKAN
Kamarudin Husin, & Siti Hajar abdul Aziz
(2004). Pedagogi Asas Pendidikan (edisi kedua) Kuala Lumpur: kayazano
Enterprise
|
Neufail (2009). Peranan ict dala dunia pendidikan.
diperolehi pada Disember 13, 2014 daripada www.docstoc.com
|
Hafizzah bedin, Mohd Sarip &
Suhaida Saptu. (2011). Seminar Bahasa melayu
|
Noor Adreen bnti Md. Hamdani (2007). Pembangunan
Perisian pembelajaran Berasaskan Web menggunakan kaedah Simulasi bagi matapelajaran
CNB2013 Telecommunocations bagi sub topik Teknologi Rangkaian Tanpa Wayar
Untuk Rangkaian Kawasan Setempat. Diperolehi pada Disember 15, 2014 daripada http://eprints.utm.my/6002/1/97-Noradreen
.pdf
|
Aini Liyana Binti Mohd Zailan, Definisi Teknologi
diperolehi pada Disember 13, 2014 daripada https://ainiliyanamohdzailan.wordpress.com/about/definisi/
|
No comments:
Post a Comment