DEFINISI DAN KONSEP KEGURUAN
PENGENALAN PENDIDIKAN KHAS
Kirk , S.A. et.al. “Educating Exceptional Children”, 1993
Profesion Keguruan Dalam Pembinaan Negara Bangsa
1.1 Definisi dan Konsep keguruan
Profesion perguruan atau bekerja sebagai guru adalah antara beberapa jenis pekerjaan yang penting dalam proses pembangunan manusia, masyarakat dan negara. Profesion perguruan merupakan profesion paling utama di dalam proses penyerapan ilmu pengetahuan kepada individu dan masyarakat. Dalam era globalisasi sekarang, peranan guru menjadi semakin kompleks dan mencabar. Golongan guru hendaklah memastikan martabat perguruan sentiasa dipertingkatkan dari masa ke semasa ke tahap yang lebih tinggi dan dihormati seterusnya dapat merealisasikan Misi Nasional seperti yang digariskan oleh Y.A.B. Perdana Menteri Malaysia dalam Rancangan Malaysia Ke-9.
Mengikut Kamus Dewan, ‘profesion’ ialah pekerjaan terutamanya yang memerlukan pelajaran yang tinggi dan latihan yang khas misalnya dalam bidang undang-undang, senibina, perubatan, perakaunan dan lain-lain. ‘keguruan’ pula membawa maksud tugas dan tanggungjawab ( kerjaya) sebagai guru.
. Dari kedua-dua pengertian tersebut, ia memberi makna bahawa profesion perguruan sama ada tinggi atau rendah, jaya atau gagal dilihat dan dinilai oleh masyarakat dari sudut peribadi gurunya dalam pembinaan negara bangsa itu sendiri.
PENGENALAN PENDIDIKAN KHAS
PENDIDIKAN KHAS
Pendidikan Khas ialah program yang dirancang khusus untuk memenuhi pelbagai keperluan murid khas, termasuk penggunaan bahan khas, peralatan khas, teknik p & p mengikut tahap kebolehan & keupayaan pelajar:-
- Perkembangan mental
- Kestabilan emosi
- Integrasi sosial
KANAK-KANAK KHAS
Merupakan kanak-kanak yang telah dikenal pasti dan disahkan oleh pakar professional klinikal sebagai mengalami masalah yang mengganggu proses pembelajaran.
“……… Kanak-kanak yang berbeza dari kanak-kanak sederhana atau biasa (1) dalam ciri-ciri mental (2) keupayaan-keupayaan deria (3) dalam ciri-ciri saraf dan otot atau fizikal (4) dalam tingkahlaku sosial atau emosi (5) dalam keupayaan komunikasi atau (6) dalam pelbagai kekurangan sehinggakan ia memerlukan amalan-amalan sekolah yang diubahsuai, atau perkhidmatan-perkhidmatan pendidikan khas , supaya ia boleh berkembang sehingga kemampuan yang maksimum ”.
Apa itu kanak-kanak Khas ?
………… “Kanak-kanak yang dari segi intelek, fizikal, sosial dan emosi tidak mencapai pertumbuhan-pertumbuhan biasa hingga mereka tidak dapat faedah sepenuhnya dari rancangan sekolah biasa “.
Chua Tee Tee, 1981
Apa itu Pendidikan Khas ?
……… Pengajaran yang bercorak individu direka untuk memenuhi keperluan-keperluan pendidikan yang berkaitan dengan murid-murid kurang upaya. Pendidikan Khas yang menyediakan peluang-peluang pembelajaran yang tidak disediakan dalam kurikulum yang baku atau biasa atau perkhidmatan-perkhidmatan sekolah biasa “.
PROGRAM PENDIDIKAN KHAS
Program pendidikan khas di Malaysia dilaksanakan melalui:-
- Sekolah Khas
- Progam pendidikan Khas Integrasi (pengasingan/inklusif)
- Pemulihan Khas
- Program Disleksia
- Pendidikan Vokasional sekolah khas/integrasi(teknik/Vokasional)
KATEGORI PENDIDIKAN KHAS
Kanak-kanak yang berada dalam program Pendidikan khas adalah mereka yang menghadapi masalah untuk belajar di dalam aliran biasa. Terdapat tiga aliran :
- Masalah Pembelajaran
- Masalah Pendengaran
- Masalah Penglihatan
Falsafah Pendidikan Khas
Pendidikan Khas di Malaysia adalah satu usaha yang berterusan untuk melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri sendiri sebagai seorang individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan produktif selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
_________________________________________________________________________________
GGGE
2113
KURIKULUM
DAN PEDAGOGI (PENGAJARAN MIKRO)
NAMA:
ILARUHI
BINTI HAMID
TAJUK:
(KEMAHARAN B: MENGGUNAKAN PAPAN HITAM DAN PENGESANAN)
MENGENAL
EMOSI ASAS
NAMA PENSYARAH:
CIK
MAZALAH BINTI AHMAD
PEJABAT
DEKAN FPEND
FAKULTI
PENDIDIKAN
UNIVERSITI
KEBANGSAAN MALAYSIA
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PELAJAR TINGKATAN SATU KEMBOJA
Tingkatan : Satu Kemboja
Hari : Isnin
Tarikh : 03.11.2014
Masa : 9.40- 10.10 a.m.
Matapelajaran : Pengurusan Tingkah Laku
PERKARA
|
CATATAN
|
|
Tajuk
|
Mengenal
Emosi asas
|
|
Konsep
|
Mengenalpasti
empat jenis emosi asas
|
|
Kata Kunci
|
Emosi asas
|
|
Objektif am
|
Di akhir pengajaran, pelajar akan dapat:
1)
Mengetahui
jenis emosi dan ekspresi
2)
Mengenal
jenis emosi dan ekspresi
|
|
Objektif
pengajaran
|
Di akhir pengajaran, pelajar akan dapat :
1)
Menyebut 4 jenis
emosi asas iaitu gembira, sedih, marah dan takut.
2)
Membezakan
jenis emosi
3)
Melakonkan
emosi seperti yang diarahkan.
4)
Menyatakan
emosi dalam dirinya.
5)
Mengenal
emosi berdasarkan gambar yang diberi.
|
|
Nilai murni
|
1)
Ketekunan mendengar
arahan guru ketika proses pembelajaran
2)
Bekerjasama
dengan rakan-rakan dalam aktiviti di dalam bilik darjah
3)
Bersabar dan
berhemah menunggu giliran dalam aktiviti
4)
Yakin dalam
menjawab soalan yang disoal
5)
Kreatif dalam
aktiviti melukis
6)
Berani tampil
ke hadapan menjawab soalan yang diberikan.
|
|
Kemahiran
berfikir
|
1)
Pelajar dapat
menghubungkaitkan matapelajaran dengan kehidupan seharian berdasarkan
peristiwa yang berlaku
2)
Kritis:
i.
Pelajar dapat
membanding beza antara jenis emosi iaitu gembira, sedih, marah dan takut.
ii.
Pelajar dapat
menkategorikan empat jenis emosi mengikut ekspresi
|
|
Kaedah
pengajaran
|
Menggunakan
papan putih, demonstrasi dan lakonan, bertanyakan soalan dan memberi
penerangan.
|
|
Bahan bantu
mengajar
|
Tayangan
video, papan putih, 4 jenis ikon emosi, kad perkataan, kotak misteri, kertas
A4 dan kertas soalan
|
|
Isi pengajaran
|
1)
Penerangan
mengenai tajuk pembelajaran iaitu mengenal 4 jenis emosi
i.
Gembira
ii.
Sedih
iii.
Marah
iv.
Takut
2)
Aktiviti
kotak misteri dan melakonkan ekpresi berdasarkan emosi
3)
Lembaran kerja
|
|
Rujukan
|
Internet:
i.
bajukokoterbaru.wordpress.com
ii.
Snuk11- Pengurusan
Tingkah Laku KSSR Pendidikan Khas Tahun 1
Buku:
i.
Huraian
Sukatan Pelajaran Pengurusan Kehidupan Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran
Sekolah Rendah dan Menengah (2010) Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian
Pelajaran Malaysia.
|
Langkah
pengajaran
|
Strategi
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
|
Isi/kaedah/teknik
pengajaran
|
Aktiviti
pembelajaran pelajar
|
||
Set induksi
( 05 minit )
|
1)
Guru bertanya
tentang kesihatan dan kehadiran pelajar
2)
Guru
menunjukkan tayangan video bersuara “kalau rasa gembira” dan mengajak pelajar
menyanyi bersama
3)
Guru
memberitahu tajuk pembelajaran yang akan dilakukan pada hari iaitu mengenal
emosi
|
1)
Pelajar
memberi maklum balas berkenaan soalan yang diajukan
2)
Pelajar
melihat dan menyanyi bersama-sama guru
3)
Pelajar
mendengar penjelasan yang disampaikan oleh guru
|
|
Perkembangan
( 20 minit )
Langkah 1
Langkah 2
Langkah 3
Langkah 4
|
1)
Guru membuat
pembahagian papan putih dan memperkenalkann emosi asas iaitu gembira, sedih,
marah, dan takut.
2)
Guru melukis ikon
emosi di papan putih dan menulis label setiap emosi tersebut sambil
menunjukkan reaksi atau mimik muka berdasarkan emosi tersebut.
3)
Guru menyuruh
pelajar memadankan ikon dengan mimik muka yang ditunjukkan oleh guru pada
papan putih.
4)
Guru
memberitahu pelajar tentang aktiviti yang seterusnya iaitu permainan “kotak
misteri”.
5)
Guru memberi
arahan kepada pelajar untuk mengambil satu kad perkataan di dalam kotak
misteri dan dikhendaki melakonkan emosi berdasarkan kad perkataan yang
dipilih.
6)
Guru
menjelaskan tentang aktiviti yang melibatkan lembaran kerja
7)
Guru
mengedarkan kertas A4 kepada setiap pelajar.
8)
Guru menyuruh
pelajar melukis perasaan atau emosi mereka pada hari ini.
9)
Guru meminta tugasan
yang telah disiapkan oleh pelajar dan menampal kertas tersebut pada papan
putih
|
1)
Pelajar
melihat dan mendengar penjelasan guru
2)
Pelajar
melihat dan memberi perhatian
3)
Pelajar
mendengar apa yang diberitahu oleh guru dengan tekun dan tampil ke hadapan.
4)
Pelajar terus
mendengar dengan lebih tekun dan teruja.
5)
Setiap
pelajar mengambil satu kad perkataan dalam kotak misteri. Seterusnya, pelajar
melakonkan kembali emosi berdasarkan kad perkataan yang dipilih.
6)
Pelajar
mendengar penjelasan dan memberi perhatian
7)
Pelajar
mengambil kertas yang diedarkan oleh guru.
8)
Pelajar
mendengar dan melukis perasaan atau emosi mereka pada kertas yang telah
diedarkan.
9)
Pelajar
memberi tugasan yang telah disiapkan dan memberi perhatian.
|
|
Penutup
(05 minit)
|
1)
Guru
menunjukkan video berkaitan contoh-contoh emosi yang lain.
2)
Guru bertanya
kepada pelajar tentang kefahaman mengenai pembelajaran hari ini iaitu “mengenal emosi”
3)
Guru mengulas
kembali tentang tajuk pelajaran dan mengarahkan pelajar melakonkan empat
emosi asas bersama-sama guru bagi memastikan pelajar memahami isi pengajaran
yang disampaikan.
|
1)
Pelajar
melihat video tersebut dengan penuh perhatian.
2)
Pelajar
menjawab soalan yang ditanya oleh guru.
3)
Pelajar melakonkan
emosi bersama-sama.
|
|
Tugas lanjutan
|
Pelajar diminta untuk membuat lembaran kerja iaitu menyuaikan
perkataan dengan gambar yang diberi
|
Pelajar melakukan tugasan dengan menyuaikan perkataan berdasarkan
gambar yang diberi.
|
Penilaian kendiri:
Catatan penyelia:
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KEDUA
GGGE
2113
KURIKULUM
DAN PEDAGOGI (PENGAJARAN MAKRO)
NAMA:
ILARUHI
BINTI HAMID
TAJUK:
MATEMATIK
(OPERASI TOLAK)
NAMA
PENSYARAH:
CIK
MAZALAH BINTI AHMAD
PEJABAT
DEKAN FPEND
FAKULTI
PENDIDIKAN
UNIVERSITI
KEBANGSAAN MALAYSIA
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PELAJAR TINGKATAN SATU
KEMBOJA
Tingkatan : Satu Kemboja
Hari : Isnin
Tarikh :
17.11.2014
Masa :
9.00- 9.30 a.m.
Matapelajaran : Matematik
Perkara
|
Catatan
|
|
Tajuk
|
Operasi tolak
|
|
Konsep
|
Penyelesaian operasi tolak melibatkan nombor 1 digit dengan 1 digit dalam
lingkungan 0 hingga 10.
|
|
Kata kunci
|
Operasi tolak
|
|
Objektif am
|
Di akhir pengajaran, pelajar akan dapat:
1) Mengetahui
penyelesaian melalui operasi tolak dengan menggunakan bahan bantu mengajar
|
|
Objektif pengajaran
|
Di akhir pengajaran, pelajar akan dapat :
1)
Pendedahan awal pengajaran dan
pembelajaran Mata Pelajaran Matematik
melalui alat bantu mengajar, kaedah bahan
bergambar dan pengajaran interaktif multimedia.
2)
Menyelesaikan operasi tolak
asas melalui kaedah bergambar
(fakta asas) melibatkan nombor 1 digit
dengan 1 digit dalam lingkungan 0 hingga 10.
3)
Tampil ke hadapan menyelesaikan
operasi tolak
4)
Menggunakan multimedia interaktif
dalam menyelesaikan operasi tolak
|
|
Nilai murni
|
1)
Ketekunan mendengar arahan guru
ketika proses pembelajaran
2)
Bekerjasama dengan rakan-rakan
dalam aktiviti di dalam bilik darjah
3)
Bersabar dan berhemah menunggu
giliran dalam aktiviti
4)
Yakin dalam menjawab soalan
yang disoal
5)
Bertindak balas semasa sesi
bersoal jawab
6)
Berani tampil kehadapan
menjawab soalan yang diberikan
|
|
Kemahiran berfikir
|
1) Pelajar
dapat menghubungkaitkan matapelajaran dengan kehidupan seharian berdasarkan poses
jual beli.
2)
Kritis:
i.
Pelajar dapat membanding beza
operasi tambah dan tolak
ii.
Pelajar dapat membezakan
nilai-nilai nombor 0 hingga 10
|
|
Kaedah pengajaran
|
Menggunakan papan putih, demonstrasi dan lakonan,
bertanyakan soalan dan memberi penerangan.
|
|
Bahan bantu mengajar
|
Tayangan video, Papan putih, snek appolo, batang-batang
aiskrim berwarna, bola, batu, slide, kiub dan kertas soalan.
|
|
Isi pengajaran
|
1)
Penerangan mengenai tajuk
pembelajaran iaitu operasi tolak 1 digit dengan 1 digit dalam linkungan 0
hingga 9
2)
Aktiviti penyelesaian operasi
tolak menggunakan batang aiskrim dan bola kecil
3)
Penyelesaian operasi tolak
melalui kaedah bergambar
4)
Aktiviti “surprise song”
5)
Lembaran kerja
|
|
Rujukan
|
Internet:
|
|
Pengetahuan sedia ada
|
1)
Pelajar telah melakukan operasi
penambahan nombor 2 digit dengan 2 digit dengan mengumpul semula.
2)
Pelajar telah menggunakan bahan
multimedia interaktif sebagai bahan bantu mengajar (BBM) di dalam pengajaran
dan pembelajaran yang lepas.
|
Langkah
Pengajaran
|
Strategi
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
|
Isi/kaedah/teknik
pengajaran
|
Aktiviti
pembelajaran pelajar
|
||
Set induksi
( 05 minit )
|
1)
Guru bertanya tentang kesihatan
dan kehadiran pelajar
2)
Guru menunjukkan tayangan video
bersuara
3)
Guru berinteraksi mengenai
operasi tolak melalui penyampaian cerita bertajuk ‘Siti - Gadis Penjual kek’
dengan melakukan aktiviti simulasi: jual beli.
4)
Guru menjelaskan topik
pengajaran dan pembelajaran pada hari ini adalah operasi tolak nombor 1 digit
dengan 1 digit
|
1)
Pelajar memberi maklum balas
berkenaan soalan yang diajukan
2)
Pelajar melihat video dengan
penuh perhatian
3)
Pelajarbersoal jawab melalui
penyampaian cerita tersebut.
4) Pelajar
mendengar penjelasan yang disampaikan oleh guru
|
|
Perkembangan
( 20 minit )
Langkah 1
Langkah 2
Langkah 3
Langkah 4
|
1)
Guru membuat pembahagian papan
putih
2)
Guru menunjukkan kaedah operasi
tolak nombor 1digit dengan 1 digit dalam linkungan 0 hingga 10 menggunakan
BBM
3)
Guru meminta pelajar tampil ke
hadapan untuk menggunakan BBM bagi operasi tolak
1)
Guru menunjukkan contoh operasi
tolak melalui kaedah bergambar dengan menggunakan interaktif multimedia
2)
Guru meminta pelajar tampil ke
hadapan untuk menyelesaikan opearsi tolak (kaedah bergambar) menggunakan
multimedia.
1)
Guru memberitahu pelajar
tentang aktiviti yang seterusnya iaitu permainan “surprise song” dengan
menggunakan kiub
2)
Guru memberi arahan kepada
pelajar sesiapa yang memegang kiub apabila lagu berhenti dikehendaki menjawab
soalan yang diberikan.
1)
Guru menjelaskan tentang
aktiviti yang melibatkan lembaran kerja
2)
Guru memberi arahan supaya
menjawab soalan yang diberikan pada lembaran kerja tersebut
3)
Guru meminta tugasan yang telah
disiapkan oleh pelajar dan menampal kertas tersebut pada papan putih
|
1)
Pelajar melihat dan menunggu
pengajaran daripada guru
2)
Pelajar mellihat pengajaran
guru dengan tekun
3)
Pelajar tampil ke hadapan
menjawab soalan yang diberikan
1)
Pelajar melihat dengan penuh
minat dan perhatian
2)
Pelajar tampil ke hadapan dan
menyelesaikan operasi tolak menggunakan multimedia interaktif yang disediakan
oleh guru
1)
Pelajar terus mendengar dengan
lebih tekun dan teruja.
2)
Pelajar yang memegang bola
semasa lagu dihentikan akan menjawab soalan yang diajukan
1) Pelajar
mendengar penjelasan dan memberi perhatian
2) Pelajar
menyiapkan lembaran kerja yang diberikan dan menghantar kembali kepada guru.
|
-Batang
asikrim, bola kcil
-Multimedia
interaktif (kaedah bergambar)
-Muzik dan
sebiji bola
|
Penutup
(05 minit)
|
1)
Guru menunjukkkan tayangan
video kepada pelajar.
2)
Guru bertanya kepada pelajar
tentang kefahaman mengenai
pembelajaran hari ini iaitu operasi tolak nombor 1 digit dengan 1digit
dalam linkungan 0 hingga 10
3)
Guru memberitahu bahawa operasi
tolak juga penting dalam menggunakan wang melalui urusan jual beli.
|
1)
Pelajar melihat tayangan video
yang ditunjukkan oleh guru.
2)
Pelajar menjawab soalan yang
diajukan oleh guru.
3)
Pelajar mendengar maklumat yang
disampaikan oleh guru
|
-Video
|
Tugasan lanjutan
|
Pelajar diminta untuk membuat lembaran kerja yang
diberikan.
|
Pelajar melakukan tugasan yang diedarkan.
|
Penilaian kendiri:
Catatan penyelia:
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Defenisi Rancangan Pelajaran Harian
“Rancangan Pelajaran Harian merupakan terjemahan Rancangan
Pelajaran Tahunan yang mengandungi sekurang-kurangnya maklumat seperti
objektif,cara bagaimana hendak mencapai objektif dan kenyataan sejauh mana
objektif itu tercapai”Petikan daripada "SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 3/1999" : Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran KP (BS) 8591/Jilid XV/ (3) 9 Mac 1999
Dalam erti kata lain, Rancangan Pengajaran Harian merupakan
rangka kerja aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang perlu disediakan oleh
guru untuk beberapa waktu pelajaran dan juga merupakan pelan pengajaran yang
tersusun dan terperinci yang mengandungi beberapa elemen yang perlu ditulis
bagi bertujuan memudahkan guru mencapai objektif yang telah ditetapkan.
Elemen yang perlu ada dalam Rancangan Pengajaran Harian :
- Kumpulan sasaran (Kelas)
- Tarikh dan masa
- Mata pelajaran
- Tema/Tajuk
- Bidang pembelajaran
- Tujuan
- Hasil pembelajaran : kognitif, psikomotor dan afektif.
- Konsep utama
- Bahan, pealatan dan bahan sumber.
- Langkah keselamatan/berjaga-jaga
- Strategi/Aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
- Penaksiran dan penilaian pembelajaran.
Berikut adalah kepentingan-kepentingan Rancangan Pengajaran
Harian :-
- Menentukan serta memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai.
- Meningkatkan keyakinan diri guru sebelum masuk mengajar.
- Mengelak sebarang penyelewengan atau terkeluar daripada perkara yang hendak diajarkan.
- Menentukan isi yang cukup untuk disampaikan dalam masa yang diperuntukkan.
- Menentukan strategi atau aktiviti yang terbaik bagi menyampaikan isi pelajaran yang bersesuaian dengan murid demi membantu murid mengubah sikap, kebiasaan, kebolehan dan pengetahuan ke arah yang dikehendaki.
- Menggunakan masa pengajaran secara optimum melalui strategi yang lebih tersusun dan bersistem.
- Merancang penggunaan alat bantu mengajar yang sesuai.
- Mengembangkan pengajaran secara lancar dan tersusun.Mengehadkan skop yang akan diajar dalam sesuatu jangka waktu.
- Membantu guru mengingat bahan dan pendekatan pengajaran yang perlu untuk menyampaikan sesuatu isi pelajaran.
PERKEMBANGAN
DAN CIRI-CIRI KANAK-KANAK MASALAH PEMBELAJARAN
TAJUK
: TAJUK 22(BERMASALAH PEMBELAJARAN) ATAU LEARNING
DISABILITIES
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih
memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani berdasarkan kepacayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah
bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran keluarga, masyarakat dan Negara. Pendidikan telah menjadi agenda
utama dalam pembangunan Negara dan kementerian bertanggungjawab memberi
pendidikan untuk semua. Oleh itu, pendidikan yang khusus harus disediakan
kepada pelajar yang mempunyai kebolehan dan keupayaan pelbagai.
Pendidikan khas adalah pendidikan yang
direka cipta dan dirancang khas untuk kanak-kanak istimewa. Di Malaysia,
pendidikan pemulihan dilaksanakan bagi membantu pelajar yang mengalami masalah
menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M). tanpa bantuan,
mreka akan gagal dalam menyelami hidup sebagai masyarakat dan kehilangan
keyakinan diri untuk bersaing serta gagal mencari pengalaman yang menyeronokkan
di sekolah serta tercicir dalam kemajuan ilmu. Pendidikan khas merujuk kepada
pengajaran yang direka khas bagi melengkapkan keperluan seseorang kanak-kanak
yang luar biasa dan memerlukan bahan-bahan pengajaran khas, teknik pengajaran
yang luar biasa serta kemudahan-kemudahan yang tertentu (Hallahan & Kauffman,
1986). Menurut Kail (2001) hampir 4% daripada populasi dunia terdiri daripada
individu luar biasa atau kanak-kanak berkeperluan khas. Kanak-kanak ini
mengalami masalah dalam pembelajaran dimana perlunya proses pembelajaran yang
khusus berdasarkan keperluan mereka. Justeru itu, langkah yang terbaik harus
diambil bagi membantu kanak-kanak berkeperluan khas ini supaya dapat menjadi
individu dan ahli masyarakat yang seimbang selaras dengan Falsafah Pendidikan
Negara.
DEFINISI BERMASALAH PEMBELAJARAN
Kanak-kanak
yang mengalami Masalah Pembelajaran merupakan kanak-kanak yang telah
dikenalpasti dan disahkan oleh pakar klinikal yang mengalami kecacatan dimana
menganggu proses pembelajaran. Kecacatan yang dialami boleh dikategorikan
mengikut tahap kefungsian dan keupayaan kanak-kanak seperti kebolehan kognitif,
tingkah laku atau perkembangan sosial, pertuturan, dan sebagainya.
Menurut
Individual with Disabilities Education Act (IDEA), 1997, masalah pembelajaran
didefinisikan sebagai masalah dalam satu atau lebih daripada proses asas
psikologi melibatkan pemahaman atau penggunaan bahasa sama ada pertuturan atau
penulisan di mana masalah yang dihadapi mengakibatkan kebolehan mendengar,
berfikir, bertutur dan membaca yang tidak sempurna. Ini tidak termasuk mereka
yang bermasalah pembelajaran akibat daripada ketidakupayaan penglihatan,
pendengaran dan motor, kerencatan akal, gangguan emosi atau kekurangan dalam
persekitaran, budaya atau ekonomi.
The National
Joint Committee on Learning Disabilities (NJCLD), 1990 mentakrifkan masalah
pembelajaran sebagai merujuk kepada satu kumpulan masalah yang pelbagai yang
mengakibatkan kesukaran yang nyata mendengar, bertutur, membaca, menulis,
membuat keputusan atau menyelesai masalah matematik. Masalah ini berpunca daripada
ketidakfungsian sistem saraf pusat dan boleh berlaku pada bila-bila tahap umur.
Masalah mengawal tingkah laku, persepsi dan interaksi sosial mungkin wujud
bersama masalah pembelajaran tetapi ia sendiri tidak akan menyebabkan kepada
berlakunya masalah pembelajaran. Masalah pembelajaran mungkin wujud seiring
dengan ketidakupayaan lain seperti masalah sensori, kerencatan mental atau
gangguan emosi.
SEBAB-SEBAB BERMASALAH PEMBELAJARAN
Menurut Jamalia K.A. Mohamed (2005) masalah
pembelajaran boleh terjadi disebabkan oleh kecederaan otak, keturunan,
ketidakseimbangan biokimia dan persekitaran.
3.1
Kecederaan Otak
Kecederaan
otak boleh berlaku semasa tiga peringkat iaitu sebelum kelahiran, semasa
kelahiran dan juga selepas kelahiran. Sebelum kelahiran bayi keederaan otak
pada bayi boleh berlaku apabila ibu yang mengandung mengambil alkohol atau
dadah, merokok atau dijangkiti demam campak. Kecederaan ini juga boleh berlaku
semasa kelahiran iaitu apabila masa kelahiran bayi yang terlalu lama
menyebabkan bayi kekurangan oksigen. Manakala, selepas kelahiran, kecederaan
otak boleh berlaku disebabkan demam panas yang terlalu teruk, kemalangan atau
hentakan yang kuat pada bahagian kepala dan jangkitan meningitis.
3.2
Keturunan
Kajian
banyak menunjukkan bahawa keturunan merupakan salah satu peyumbang kepada
masalah pembelajaran. Penyelidik mendapati kira-kira 30-50% kanak-kanak yang
mengalami masalah pembelajaran apabila mempunyai ibu atau bapa atau
kedua-duanya yang menghadapi masalah pembelajaran. Hal ini menunjukkan bahawa
masalah pembelajaran boleh diwarisi daripada keturunannya.
3.3
Ketidakseimbangan
Biokimia
Ketidakseimbangan
biokimia juga boleh menyebabkan berlakunya masalah pembelajaran.
Ketidakseimbangan bahan kimia ini boleh menjadi punca kepada masalah hiperaktiviti
yang menyebabkan kesukaran dalam memberi tumpuan terhadap sesuatu perkara
sebagai contoh kerja sekolah.
3.4
Faktor
Persekitaran
Masalah
pembelajaran bukan sahaja berlaku akibat daripada kecederaan otak, faktor
keturunan dan ketidakseimbangan biokimia tetapi faktor persekitaran turut
membawa kepada masalah pembelajaran. Persekitaran yang tidak kondusif dan serba
kekurangan akibat daripada kemiskinan seperti amalan pemakanan yang tidak
seimbang, keadaan rumah yang tidak selesa, persekitaran yang kotor atau bising,
hubungan yang tidak baik antara ibu bapa dan anak-anak boleh menyebabkan
kanak-kanak mengalami masalah pembelajaran.
4.0
CIRI-CIRI KANAK-KANAK BERMASALAH PEMBELAJARAN
Memang
sukar untuk menyenaraikan ciri-ciri pelajar bermasalah pembelajaran
kerana
terdapat beribu-ribu kombinasi masalah kognitif dan sosio-emosi yang
dihadapi
oleh kanak-kanak ini (Mercer, 1997). Bagaimana pun, adalah penting
untuk
guru mengetahui ciri-ciri pelajar bermasalah pembelajaran kerana dia
perlu
mengatur intervensi yang sesuai bagi membantu kanak-kanak ini. Ciri-ciri
pelajar bermasalah pembelajaran boleh dibahagikan kepada ciri kognitif,
akademik, sosial dan emosi serta tingkah laku.
4.1
Ciri Kognitif
Pelajar
yang mengalami masalah pembelajaran kebiasaannya menunjukkan ciri kelemahan
aspek kognitif dimana mereka lemah dalam pengamatan termasuklah tumpuan,
perhatian, ingatan, dan pemikiran atau pengolahan. Pelajar bermasalah
pembelajaran juga menghadapai kesukaran dalam mengaitkan pengetahuan sedia ada
dengan pengetahuan yang baru atau sukar mengaplikasikan pengetahuan tersebut
dalam situasi pembelajaran. Pelajar ini juga sukar menyimpan sesuatu maklumat
dalam jangka masa yang lama.
4.2
Ciri Akademik
Ciri
akademik berlaku di kalangan pelajar bermasalah pembelajaran iaitu dalam masalah
membaca, masalah lisan, masalah matematik dan masalah menulis:
4.2.1
Masalah membaca merupakan salah satu masalah utama
bagi kanak-kanak bermasalah pembelajaran. Lebih kurang 80% daripada pelajar
bermasalah pembelajaran menghadapi masalah membaca (Lerner, 2000; Lynmoat,
1997). Ciri paling nyata dalam masalah membaca adalah mereka sukar memahami apa
yang dibaca dan mengenal pasti perkataan serta sukar mengingati setiap perkataan yang dipelajari. Istilah yang
sering dikaitkan dengan masalah membaca ialah disleksia. Selain membaca pelajar
ini juga mengalami kesukaran dalam lisan iaitu fonologi, morfologi, sintaksis,
semantik dan pragmatik. Kesukaran dalam lisan menyebabkan pelajar ini sukar
menerima apa yang diperkatakan dengan baik sekaligus menyebabkan mereka gagal
untuk melibatkan diri dalam perbualan atau mengambil bahagian ketika bermain
dan berinteaksi bersama kawan.
4.2.2
Masalah dalam
mata pelajaran matematik juga berlaku dalam kalangan pelajar bermasalah
pembelajaran. Para penyelidik mendapati bahawa 1 daripada 4 pelajar bermasalah
pembelajaran menghadapi kesukaran matematik (Rivera, 1997). Diskalkulia
(dyscalculia) merupakan istilah yang digunakan secara meluas bagi ketidakupayaan
dalam kemahiran matematik. Secara umumnya
diskalkulia bermakna ketikupayaan untuk mengira. Pelajar ini menghadapi
kesukaran dalam memahami dan menguasai pengiraan asas matematik seperti tambah,
tolak, darab dan bahagi. Selain itu, pelajar bermasalah pembelajaran juga tidak
berkeupayaan dalam membuat anggaran dan pengukuran seperti saiz, nilai, wang,
jarak atau cecair. Pelajar ini juga menghadapi kesukaran dalam menyelesaikan
masalah matematik bentuk ayat dan bahasa.
4.2.3
Bidang terakhir
dimana pelajar bermasalah pembelajaran mengahadapi kesukaran untuk belajar
ialah masalah menulis. Masalah menulis dalam kalangan pelajar bermasalah
pembelajaran berlaku kerana mereka menghadapi kesukaran untuk memegang pen atau
pensel ketika menulis dengan tangan, tatabahasa yang tidak betul, menggunakan
huruf yang berlainan saiz, perenggan yang tidak teratur, dan gagal menggunakan
struktur ayat yang kompleks. Kebiasaanya, pelajar bermasalah pembelajaran ini
mempunyai kemahiran menulis yang lebih rendah berbanding rakan mereka yang
biasa atau normal. Bagaimanapun, kemahiran menulis ini dapat dipertingkatkan
dengan adanya intervensi awal dan kaedah pengajaran dan pembeajaran yang
sistematik.
4.3
Ciri Sosial dan
Emosi
Setelah
mengkaji semula lebih seratus penyelidikan, Kavale dan Forness (1996) membuat
kesimpulan bahawa kira-kira 75% pelajar bermasalah pembelajaran menunjukkan
kekurangan kemahiran sosial. Pelajar yang menghadapi masalah sosial yang lemah
ialah apabila mereka sukar mencari kawan, tidak mempunyai rakan permainan yang
ramai, kurang berinteraksi dengan rakan dan juga guru, tidak mengambil bahagian
dalam aktiviti permainan. Adakalanya mereka tidak dapat menolak tekanan rakan
sebaya yang negatif dan tidak mampu mencari model rakan sebaya yang baik. Hal ini
harga diri (self-esteem) menjadi rendah dan boleh mengakibatkan mereka
bertingkah laku negatif dan menyakiti orang lain. Seterusnya, emosi adalah
melibatkan motivasi dalam diri pelajar bermasalah pembelajaran. Motivasi yang
diperkatakan ini adalah berkaitan aktiviti pembelajaran. Pelajar ini tidak
mempunyai motivasi dalam aktiviti pembelajaran yang disertai. Apabila mereka
berjaya dalam peperiksaan ianya akan dianggap sebagai bernasib baik manakala
sekiranya gagal mereka akan menganggap diri mereka bisu (dumb). Keadaan ini
menunjukkan betapa lemahnya motivasi mereka.
4.4
Ciri Tingkah
laku
Dianggarkan
antara 15 hingga 40 peratus pelajar bermasalah pembelajaran mempunyai masalah
sukar memberi tumpuan, mudah terganggu, impulsif, telalu aktif dan resah, tidak
mengikut arahan, tidak menyiapkan kerja dan sebagainya (Kirk 1997; Torgese
& Litcht, 1983). Sebahagian
pelajar bermasalah pembelajaran mempunyai masalah sukar memberi tumpuan, mudah
terganggu, terlalu aktif dan resah, tidak mengikut arahan dan sebagainya. Istilah
yang sering digunakan dalam masalah ini di sebut masalah kurang tumpuan
hiperaktiviti (ADHD). Masalah tingkah laku ini akan mengganggu kelas dan tidak
menyenangkan bagi guru, ibu bapa dan pelajar lain. Masalah tingkah laku ini
juga boleh mengganggu hubungan sosial dan memberi kesan negatif terhadap
penilaian kendiri pelajar.
KHIDMAT BANTU YANG DIPERLUKAN OLEH KANAK-KANAK
BERMASALAH PEMBELAJARAN
Perkembangan
khidmat sokongan bermula sekitar tahun 1970-an apabila ahli-ahli psikologi
percaya bahawa konsultasi perlu dipermudahkan. Menjelang tahun 1980-an khidmat
sokongan mula mendapat perhatian dalam pendidikan khas (Cook &Friend,1991a)
Beliau juga telah mendefinisikan khidmat sokongan sebagai satu gaya perhubungan
secara langsung sekurang-kurangnya antara dua kumpulan yang bersetuju dalam
membuat keputusan untuk mencapai matlamat yang sama. Menurut Sher dan Baur (1991),
khidmat sokongan sepenuhnya merangkumi interaksi setiap anggota di sekolah yang
melibatkan antara guru dengan ibu bapa murid-murid khas, guru, ibu bapa dan
murid-murid lain dalam kelas biasa. Terdapat beberapa khidmat sokongan yang
dapat digunapakai oleh pelajar bermasalah pembelajaran:
7.1
Khidmat
Kesihatan
Kanak-kanak
yang mengalami masalah pembelajaran juga menghadapi masalah kesihatan. Masalah
kesihatan ini akan menganggu mereka dalam mendapatkan peroses pembelajaran
dengan baik. Antara masalah kesihatan yang dialami oleh kanak-kanak
berkeperluan khas ini ialah sawan (epilepsy), lelah (asthma), hemophelia
(masalah darah), jantung berlubang, leukemia, hyperaktif dan alahan.
Penyakit-penyakit ini memerlukan bantuan daripada khidmat kesihatan untuk membantu
mereka dalam mengurangkan masalah dalam kesihatan. Khidmat ini dibeikan dalam
bentuk pemulihan fizikal, peralatan perubatan dan sebagainya.
7.2
Terapi
(Jurupulih anggota, carakerja, pertuturan dll)
7.2.1
Cara kerja pula
boleh membantu murid-murid slow learner, sindrom down, disleksia atau terencat
akal menjalankan aktiviti. Guru boleh melatih mereka bagaimanakah cara kerja
yang betul agar dapat menyiapkan atau menyelesaikan aktiviti yang dijalankan
dengan betul dan cepat. Bagi murid slow learner misalnya mereka boleh
menjalankan aktiviti tetapi lambat menyelesaikannya. Sebagai contoh di sini,
apabila guru meminta murid mengangkat kotak hadiah yang berwarna biru. Guru
memberikan arahan ini berulang kali. Guru tidak harus jemu untuk
mengulang-ulang apa sahaja kerana murid-murid ini kurang berupayaan untuk
memahami apa yang ingin disampaikan oleh guru terbabit sahaja. Guru memberikan
bimbingan kepada murid yang tidak dapat memilih kotak berwarna biru tersebut.
7.2.2
Terapi hidro
dilihat sesuai untuk perkembangan fizikal kerana kombinasi pergerakan motor
kasar dan halus serta mental kanak-kanak dapat dirangsang secara serentak.
Pergerakan dalam air didapati lebih mudah dan bebas serta tidak dibebani oleh
keperluan alatan sokongan selain daya apungan air sahaja. Rangsangan air yang
secara semulajadi dapat membantu kanak-kanak tenang walaupun pada permulaannya
sesetengah kanak-kanak akan berasa takut untuk masuk ke dalam air. Perkara ini
dapat diatasi dengan membawa kanak-kanak ke kawasan cetek sebelum berpindah ke
kawasan yang lebih dalam. Secara tidak langsung telah dapat melatih membina
keyakinan diri kanak-kanak “water confidence”. Melalui terapi seumpama ini,
ianya dapat memantapkan perkembangan fizikal dengan aktiviti-aktiviti seperti
regangan seterusnya melembutkan sendi dan meningkatkan daya ketahanan jantung
dan otot-otot rangka kanak-
kanak
tersebut.
7.3
Intervensi awal
Intervensi
awal kepada pelajar bermasalah pembelajaran dapat digunakan melalui penggunaan
bahan bantu mengajar (BBM) yang dapat meningkatkan tahap pendidikan dan
pemahaman pelajar. Penggunaan carta-carta daripada kad yang berwarna-warni
semasa proses pembelajaran dapat meningkatkan fokus pelajar semasa di dalam
bilik darjah. Tambahan lagi, teknik menggunakan bahan rujukan dan ilmiah
seperti buku-buku yang menarik, bergambar dapat mempengaruhi kesungguhan
pelajar bermasalah pembelajaran dalam menyertai aktviti pengajaran dan
pembelajaran. Bagi pelajar bermasalah pembelajaran lembam akan diintervensikan
melalui pengajaran yang berpusatkan individu dan bukannya berkumpulan
disebabkan tahap keupayaan pelajar adalah berbeza. Perancangan sebelum proses
P&P juga haruslah dirancang dengan strategik.
7.4
Psikologis
Psikologis
diberikan dari segi pengurusan tingkah laku kanak-kanak ini. Melalui khidmat
bantu psikologis tingkah laku kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran
dapat dikawal dengan cara terapi berdasarkan tingkah laku yang diingini.
7.5
Kaunseling
Intervensi
Kaunseling Kaunseling adalah satu proses perhubungan menolong secara
professional berdasarkan prinsip-prinsip psikologi yang dilaksanakan oleh
kaunselor mengikut kod etika kaunselor untuk membantu klien meneroka,
menganalisis, memahami diri dan mampu membuat keputusan sendiri. Jenis-jenis
intervensi kaunseling seperti kaunseling secara individu iaitu melibatkan
proses menolong secara bersemuka diantara seorang kaunselor dengan seorang
klien serta kaunseling kelompok dimana berlaku satu proses perhubungan menolong
secara bersemuka antara seorang atau lebih dengan beberapa orang klien. Khidmat
sokongan ini juga penting yang bertujuan untuk membantu individu dalam
perkembangan emosi mereka dan mencari sumber maklumat secara langsung atau
tidak langsung bagi mengenalpasti bentuk kerja yang sesuai dengan keupayaan
pelajar tersebut.
7.6
Perubatan
Memberikan
latihan-latihan fizikal kepada pelajar dan menyediakan ujian fizikal bergantung
kepada masalah yang dialami oleh murid tersebut. Mereka ini juga berperanan
membantu merujuk masalah kesihatan yangdialami kepada pakar perubatan atau
terapi yang difikirkan perlu kepada murid tersebut
7.7
Perkhidmatan
Khas
Perkhidmatan
khas merupakan khidmat sokongan khas yang diberikan kepada kanak-kanak
bermasalah pembelajaran. Khidmat ini menyediakan bantuan dari segi pengurusan
dan pendidikan kanak-kanak tersebut.
7.8
Pengajaran
Individu (RPI)
Zakaria
Abdul Rahman (1992) mengatakan sekiranya terdapat satu kebenaran tentang
pembelajaran, ia adalah satu penyataan bahawa setiap individu itu berbeza dan
pembelajaran patutlah bermula daripada tahap pelajar berada ke tahap yang dapat
dicapai olehnya. Rpi merupakan satu pengajaran yang khusus terhadap seseorang
pelajar. RPI adalah satu
perancangan pendidikan individu dibuat secara bertulis yang mengandungi
perancangan jangka pendek dan jangka panjang untuk kanak-kanak tersebut. Justeru itu, terdapat beberapa jenis
pengajaran individu yang dijalankan mengikut tujuan dan objektif pengajaran
tersebut. Sharifah Alwiah Alsagoff (1986) telah menjeniskan pengajaran individu
kepada empat, iaitu Munsyi atau “tutoring”, kursus melalui pos, Rancangan
Berunit Mengikut Kecepatan Sendiri dan Pengajaran Terancang, dan Pengajaran
Berbantukan Komputer. Namun, pengajaran melalui pos tidak bersesuaian atas
murid lembam kerana tidak bersesuaian dengan tahap murid tersebut.
7.9
Penggunaan
Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT)
Penggunaan
teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam proses pengajaran dan
pembelajaran seperti menggunakan “power point” dalam “electronic dictionary”
dapat menunjukkan demonstrasi dalam bentuk yang kompleks dimana dapat menarik minat
pelajar bermasalah pembelajaran tentang subjek yang diajar dan mengelakkan rasa
bosan terhadap pembelajaran secara konvesional
PENDEKATAN PENGAJARAN DAN MENINGKATKAN KEMAHIRAN
MASALAH PEMBELAJARAN
Mengajar kanak-kanak khas bukan perkara
yang mudah tetapi mungkin menyeronokkan bagi sesetengah golongan yang mempunyai
minat mendalam terhadap kanak-kanak khas. Bagi yang tidak berminat tetapi
terpaksa melibatkan diri dalam bidang ini, pastinya pengalaman ini adalah
perkara yang merungsingkan malah mencabar. Mengajar murid dengan keperluan khas
memerlukan strategi penilaian yang berbeza daripada yang dijalankan di arus
perdana bagi menetukan keberkesanan pengajaran (Barber dan Holdbart 1998). Bagi
pendekatan pengajaran untuk pelajar bermasalah pembelajaran guru-guru haruslah
memainkan peranan penting dalam memberi bimbingan dan tunjuk ajar serta mencari
kaedah yang efektif bagi memastikan pembelajaran yang diperolehi oleh pelajar
bermasalah pembelajaran dapat membantu meningkatkan tahap pencapaian akademik
dan kemahiran. Guru seharusnya menggunakan variasi teknik bagi membentuk
persekitaran pembelajaran yang lebih kondusif bagi membantu pelajar bermasalah
pembelajaran.
8.1
Mengendali murid
bermasalah pembelajaran
a.
Tugasan dan
bahan bantu
Tugasan
yang diberi haruslah ringkas tetapi diberi secara kerap. Tugasan yang ringkas
dapat memberi peluang kepada pelajar bermasalah pembelajaran menikmati kejayaan
dan memberi peluang kepada guru untuk mendekati pelajar. Tugasan yang kerap
dapat membantu meningkatkan peluang pelajar tersebut untuk berjaya. Ini dapat
dilakukan dengan mengadakan analisis tugasan iaitu dengan menjadikan tugasan
dalam bentuk unit-unit kecil. Sebagai contoh, beri lima ayat ataupun lima
soalan sahaja supaya pelajar dapat menerima maklum balas secepat mungkin.
Selain itu, guru haruslah bertanggungjawab menyemak tugasan pelajar secepat
mungkin bagi membolehkan pelajar mendapat pujian dan maklum balas lebih awal
serta membenarkan pelajar menggunakan pelbagai kaedah pembelajaran seperti pita
rakaman bagi memudahkan pelajar untuk memperoleh dan menyampaikan maklumat.
b.
Masa dan ruang
Semasa sesi
pembelajaran berlangsung guru harus memastikan meja tidak dipenuhi dengan
bahan-bahan yang tidak diperlukan dan pastikan guru sentiasa mengawal pelajar
daripada duduk bersendirian dan memudahkan pengawasan. Guru juga perlu
mengasingkan pelajar khas dengan pelajar yang menganggunya. Bagi mengekalkan
minat dan motivasi masa senyap dan masa aktif haruslah diselang-selikan serta
mengadakan kontrak kerja bagi tugasan tertentu supaya pelajar mendapat idea
berkaitan tanggungjawab yang diberi. Hal ini dapat membantu pelajar bermasalah
pembelajaran dalam meningkatkan kemahiran berdikari.
Guru
yang efektif adalah individu yang sentiasa memperdalamkan kemahiran dalam pengajaran
bagi membolehkan pengajaran memberi faedah kepada pelajar bermasalah
pembelajaran dan mendapat hasil daripada pengajaran itu. Pendekatan yang digunakan seperti
mengaplikasikan pendekatan belajar sambil bermain dapat meningkatkan kemahiran
pelajar bermasalah pembelajaran. Sebagai contoh belajar permainan bentuk,
pelajar bukan sahaja dapat belajar malahan dapat mengenali bentuk secara
konkrit. Proses pengajaran haruslah dijalankan dengan kadar yang perlahan
mengikut kebolehan pelajar tersebut. Pelajar
bermasalah pembelajaran mungkin tidak dapat menerima arahan dengan kadar yang
cepat dan terlalu kompleks. Oleh itu, arahan yang diberikan oleh guru haruslah
secara jelas, betul, ringkas, khusus dan lengkap dengan butiran yang terperinci
di samping memberikan bimbingan dan bantuan secara berterusan dengan berkesan. Seterusnya,
menyediakan suasana pembelajaran yang menarik perhatian pelajar-pelajar untuk
melibatkan diri di dalam aktiviti pembelajaran. Suasana pembelajaran haruslah
mengandungi elemen-elemen yang boleh diakses, keselamatan dan kebersihan.
Persekitaran pembelajaran yang harmoni dan memenuhi keperluan pelajar dapat
memastikan penglibatan pelajar secara aktif. Guru boleh meletakkan atau
menggunakan bahan-bahan yang menarik sebagai hiasan atau peralatan dalam bilik
darjah yang dapat menarik minat pelajar sebagai contoh sudut kesenian dan
sebagainya.
Kemahiran
perlu diterapkan dalam diri pelajar bermasalah pembelajaran agar dapat membantu
pelajar ini lebih berjaya pada masa hadapan. Guru boleh memasukkan elemen
vokasional dan kemahiran kendiri dalam kurikulum. Pelajar-pelajar dilatih
menguruskan keperluan sendiri seperti makan, minum, mandi dan memakai pakaian
tanpa bantuan orang lain. Bagi memperkukuhkan lagi kemahiran yang dipelajari
dan proses pembelajaran yang dilalui, guru hendaklah menggunakan peneguhan
positif atau negatif bagi merangsang murid berusaha untuk meningkatkan
kemahiran yang diperolehi. Peneguhan dapat diberikan dalam bentuk ganjaran atau
hadiah kepada murid yang berjaya menguasai sesuatu kemahiran sebagai contoh
dapat bertutur dengan baik. Bagi pelajar yang masih lagi tidak mampu menguasai
kemahiran yang dipelajari guru mungkin boleh menggunakan peneguhan negatif
dimana menarik sesuatu keistimewaan yang diberikan oleh pelajar tersebut. Oleh
itu, rangsangan yang sesuai harus digunakan terutama sewaktu proses pengajaran
dan pembelajaran. Bahan-bahan pengajaran dan peralatan permainan yang berunsur
ilmiah dapat merangsang minat dan penglibatan pelajar secara efektif dalam
aktiviti pembelajaran. Bagi memastikan pelajar bermasalah pembelajaran ini
mengawal tingkah laku dengan baik, guru haruslah sering mendekati dan memberi
perhatian melalui perbualan dan interaksi. Jelaslah, guru memegang tugas yang
penting dalam membantu pencapaian akademik serta kemahiran pelajar.
Bagaimanapun, tanpa adanya perancangan pengajaran dan pembelajaran yang
sistematik dan berkesan pelajar-pelajar tidak dapat memperolehi pengalaman yang
menyeronokkan.
KESIMPULAN
Kanak-kanak bermasalah pembelajaran
dikenalpasti dan dikategorikan berdasarkan jenis kecacatan atau kekurangan yang
dialaminya dalam keadaan luar biasa iaitu dari segi fizikal, mental, emosi dan
tingkah laku. Masalah yang dialami oleh kanak-kanak ini juga telah disahkan
oleh pakar klinikal. Pelajar bermasalah pembelajaran menghadapi kesukaran dalam
pembelajaran disebabkan oleh faktor psikologi dan faktor persekitaran. Terdapat
pelbagai sebab atau faktor yang menyebabkan berlakunya masalah pembelajaran
iaitu kecederaan otak, keturunan, ketidakseimbangan biokimia dan persekitaran. Pelajar
bermasalah pembelajaran menghadapi masalah dalam kognitif, akademik, sosial dan
emosi serta tingkah laku. Masalah-masalah yang dialami oleh kanak-kanak
bermasalah pembelajaran ini telah menganggu mereka mendapat pengalaman yang
bermakna dalam proses pembelajaran terutamanya. Masalah kognitif menyebabkan
mereka tidak mampu untuk menghasilkan pengamatan yang baik dan sering hilang
fokus semasa berada di dalam bilik darjah. Perhubungan sosial yang kurang baik
mempengaruhi tingkah laku yang tidak diingini. Hal ini telah menganggu
pencapaian dalam akademik mereka. Oleh itu, khimat sokongan amat diperlukan
dalam membantu kanak-kanak bermasalah pembelajaran ini dalam pelbagai aspek.
Masalah pembelajaran ini dapat dikenal
pasti melaui penaksiran terhadap seseorang kanak-kanak tersebut. Penaksiran
pelajar bermasalah pembelajaran boleh lakukan melalui beberapa kaedah seperti
RTI yang digunakan untuk mengenalpasti kewujudan masalah pembelajaran. Selain
itu, penaksiran formal dan penaksiran tidak formal juga boleh digunakan. Dengan
adanya penaksiran ini kita dapat mengtahui setakat mana kebolehan dan keupayaan
pkanak-kanak tersebut. Selain itu, terdapat beberapa penempatan yang ditawarkan
serta kaedah pengajaran yang sesuai kepada pelajar bermasalah pembelajaran bagi
memastikan pembelajaran mereka dapat berjalan dengan lancar dan berkesan.
Kaedah ini dapat membantu kanak-kanak bermasalah pembelajaran belajar dengan baik
dan membantu dalam pencapaian akademik mereka. jelaslah kanak-kanak yang
mengalami masalah pembelajaran ini mempunyai masalah utama dalam pengamatan dan
pembelajaran dimana mereka memerlukan bantuan pengajaran yang efektif untuk
memastikan mereka dapat menerima proses pengajaran dan pembelajaran yang
disampaikan oleh guru-guru.
RUJUKAN
Messe
.2001.HBS1103 Modul Pengenalan Pendidikan Kanak-Kanak
Masalah
Pembelajaran.
Universiti Terbuka Malaysia.
©
Hak Cipta Terpelihara 2014, Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia
Paparan terbaik menggunakan
Internet Explorer 8 dan Mozilla Firefox 3 ke atas.
Resolusi terbaik 1024 x 768 pixel
Dikemaskini terakhir pada 29/08/2014@11:00
Jamalia K.A.
Mohamed 2005, Pendidikan khas untuk kanak-kanak istimewa / Jamila Mohd.
Kutty. Ms.145 ISBN10:
983-3376-41-X, ISBN 13: 978-983-3376-41-4
Diterbitkanoleh: PTS
Professional Publishing Sdn.Bhd.
© Hak Cipta
Terpelihara 2013, Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia
Emel: webmaster@jkm.gov.my
Messe .2001.HBS1103 Modul
Pengenalan Pendidikan Kanak-Kanak Masalah
Pembelajaran. Universiti Terbuka Malaysia.
Noel Gunther, LD online’s Executive
Director, learning disabilities and ADHD
Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia
(2004), Portal Rasmi PDKnet, 16 Sept 2004
Kementerian Pendidikan Malaysia (2001),
Falsafah Pendidikan Kebangsaan, matlamat
Dan misi 2001, Kementerian
Pendidikan Malaysia
Garis Panduan pelaksanaan Program
Pemulihan Khas 2008, Jabatan Pendidikan Khas
Kementerian Pelajaran
Malaysia.
No comments:
Post a Comment